Marie Darrieussecq over de schilderes Paula Modersohn-Becker

De Duitse schilderes Paula Modersohn-Becker werd maar 31 jaar. Veel werk van haar is vernietigd door de nazi’s. Waar woonde ze, hoe schilderde ze wellust en waarom ging ze vaak naar Parijs? Marie Darrieussecq zocht het uit.

‘Hier is ze geweest. Op aarde en in haar huis.’ Zo begint Marie Darrieussecq haar formidabele portret van de Duitse schilderes Paula Modersohn-Becker (1876-1907). Ze bezoekt het huis waar ze met haar echtgenoot Otto heeft gewoond, in de kunstenaarskolonie Worpswede, ten noordoosten van Bremen.

Die eerste zin heeft meteen iets magisch, we zijn getuige van een historische sensatie, ze staat op de plek waar de schilderes stond, ziet wat zij ooit zag. Een afgesloten, grijsgeverfde deur leidt naar boven, naar een verdieping waar ze zich spoken voorstelt. Als ze het huis uitloopt, ziet ze in haar verbeelding het echtpaar staan, ‘achter het raam van hun dodenhuis’. ‘Het gruwelijke gaat daar samen met het heerlijke’, schrijft ze, ‘sterven op je eenendertigste met nog een heel schildersleven voor je en een baby van achttien dagen oud.’

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/06/ontbloot-van-de-mannelijke-blik-8067228-a1557455